Мишљења надлежних органа
Обједињена мишљења
3. Утврђивање пореског третмана и лица које је дужно да плати порез у ситуацији када страно лице пружа услуге које се односе на присуствовање конгресу, који треба да буде одржан у Београду
Са становишта примене Закона
о порезу на додату вредност
Сагласно одредбама члана 3. Закона о порезу на додату вредност („Службени гласник РС”, бр. 84/04, 86/04-исправка, 61/05, 61/07, 93/12, 108/13, 68/14-др. закон, 142/14, 83/15, 108/16, 113/17, 30/18, 72/19, 153/20, 138/22 и 94/24 - у даљем тексту: ЗПДВ), предмет опорезивања ПДВ су испорука добара и пружање услуга (у даљем тексту: промет добара и услуга) које порески обвезник изврши у Републици уз накнаду, у оквиру обављања делатности, као и увоз добара у Републику.
Промет добара, у смислу овог закона, а у складу са одредбом члана 4. став 1. ЗПДВ, је пренос права располагања на телесним стварима (у даљем тексту: добра) лицу које тим добрима може располагати као власник, ако овим законом није друкчије одређено.
Промет услуга, у смислу овог закона, су сви послови и радње у оквиру обављања делатности који нису промет добара из члана 4. овог закона (члан 5. став 1. ЗПДВ).
Одредбом члана 8. став 1. ЗПДВ прописано је да је порески обвезник (у даљем тексту: обвезник) лице, укључујући и лице које у Републици нема седиште, односно пребивалиште (у даљем тексту: страно лице), које самостално обавља промет добара и услуга, у оквиру обављања делатности.
Делатност из става 1. овог члана је трајна активност произвођача, трговца или пружаоца услуга у циљу остваривања прихода, укључујући и делатности експлоатације природних богатстава, пољопривреде, шумарства и самосталних занимања (члан 8. став 2. ЗПДВ).
Према одредби члана 8. став 3. ЗПДВ, сматра се да обвезник обавља делатност и када је врши у оквиру сталнепословне јединице.
Изузетно од става 3. овог члана, акострано лице у Републици има сталну пословну јединицу, то страно лице обвезник је за промет који не врши његова стална пословна јединица (члан 8. став 4. ЗПДВ).
Сталном пословном јединицом из ст. 3. и 4. овог члана сматра се организациони део правног лица који у складу са законом може да обавља делатност (члан 8. став 5. ЗПДВ).
Одредбом члана 10. став 1. тачка 1) ЗПДВ прописано је да је порески дужник, у смислу овог закона, обвезник који врши опорезиви промет добара и услуга, осим када обавезу плаћања ПДВ у складу са овим чланом има друго лице.
Порески дужник, у смислу овог закона, је прималац добара и услуга, ако страно лице није обвезник ПДВ у Републици, независно од тога да ли у Републици има сталну пословну јединицу и да ли је та стална пословна јединица обвезник ПДВ у Републици (члан 10. став 1. тачка 3) ЗПДВ).
Изузетно од става 1. тачка 3) овог члана, када страно лице врши промет добара и услуга у Републици лицу које није обвезник ПДВ, осим лицу из члана 9. став 1. овог закона, а накнаду за тај промет добара и услуга у име и за рачун страног лица наплаћује обвезник ПДВ, порески дужник за тај промет је обвезник ПДВ који наплаћује накнаду (члан 10. став 4. ЗПДВ).
Према одредби члана 10а став 1. ЗПДВ, страно лице које у Републици врши промет добара и услуга за који постоји обавеза обрачунавања ПДВ, односно промет добара и услуга за који је прописано пореско ослобођење са правом на одбитак претходног пореза у складу са овим закономдужно је да одреди пореског пуномоћника и да се евидентира за обавезу плаћања ПДВ, независно од износа тог промета у претходних 12 месеци, ако овим законом није друкчије уређено.
Одредбом става 2. истог члана ЗПДВ прописано је да страно лице које у Републици врши промет добара и услуга из става 1. овог члана искључиво обвезницима ПДВ, односно лицима из члана 9. став 1. овог закона, промет добара која су у поступку царинског складиштења у складу са царинским прописима, као и промет услуга превоза путника аутобусима за које се као основица за обрачунавање ПДВ утврђује просечна накнада превоза за сваки појединачни превоз, у складу са овим законом, није дужно да у Републици одреди пореског пуномоћника и да се евидентира за обавезу плаћања ПДВ.
Страно лице из става 1. овог члана може да одреди само једног пореског пуномоћника (члан 10а став 3. ЗПДВ).
Према члану 10а став 4. ЗПДВ, порески пуномоћник страног лица може бити физичко лице, укључујући и предузетника, односно правно лице, које има пребивалиште, односно седиште у Републици, које је евидентирани обвезник ПДВ најмање 12 месеци пре подношења захтева за одобравање пореског пуномоћства, које на дан подношења захтева нема доспеле, а неплаћене обавезе за јавне приходе по основу обављања делатности које утврђује Пореска управа и којем је надлежни порески орган, на основу поднетог захтева за одобрење пореског пуномоћства уз који је приложена прописана документација (у даљем тексту: захтев за пореско пуномоћство), решењем одобрио пореско пуномоћство.
Одредбом става 6. истог члана ЗПДВ прописано је да порески пуномоћник страног лица у име и за рачун тог страног лица обавља све послове у вези са испуњавањем обавеза и остваривањем права које страно лице у складу са овим законом има као обвезник ПДВ (подношење евиденционе пријаве, обрачунавање ПДВ, издавање рачуна, подношење пореских пријава, плаћање ПДВ и друго).
Порески пуномоћник страног лица солидарно одговара за све обавезе страног лица као обвезника ПДВ, укључујући и обавезе по основу брисања из евиденције за ПДВ, а нарочито за плаћање ПДВ, казни и камата у вези са дугом по основу ПДВ (члан 10а став 12. ЗПДВ).
Одредбом члана 12. став 1. ЗПДВ прописно је да се овим чланом одређује порески обвезник искључиво за сврху примене правила која се односе на одређивање места промета услуга.
Сагласно одредбама става 2. члана 12. ЗПДВ, када услугу пружа лице које је обвезник ПДВ у складу са овим законом, пореским обвезником којем се пружа услуга сматра се:
1) свако лице које обавља делатност као трајну активност без обзира на циљ обављања те делатности;
2) правна лица, државни органи, органи територијалне аутономије и локалне самоуправе са седиштем у Републици;
3) страна правна лица, државни органи, органи територијалне аутономије и локалне самоуправе, регистровани за плаћање пореза на потрошњу у држави у којој имају седиште.
Према члану 12. став 3. ЗПДВ, када услугу пружа страно лице које се није евидентирало за обавезу плаћања ПДВ у складу са овим законом, пореским обвезником којем се пружа услуга сматра се:
1) свако лице које обавља делатност као трајну активност без обзира на циљ обављања те делатности;
2) правна лица, државни органи, органи територијалне аутономије и локалне самоуправе.
Ако се промет услуга врши пореском обвезнику, местом промета услуга сматра се место у којем прималац услуга има седиште или сталну пословну јединицу ако се промет услуга врши сталној пословној јединици која се не налази у месту у којем прималац услуга има седиште, односно место у којем прималац услуга има пребивалиште или боравиште (члан 12. став 4. ЗПДВ).
Ако се промет услуга врши лицу које није порески обвезник, местом промета услуга сматра се место у којем пружалац услуга има седиште или сталну пословну јединицу ако се промет услуга врши из сталне пословне јединице која се не налази у месту у којем пружалац услуга има седиште, односно место у којем пружалац услуга има пребивалиште или боравиште (члан 12. став 5. ЗПДВ).
Према одредби члана 12. став 6. тачка 4) подтачка (1) ЗПДВ, изузетно од ст. 4. и 5. овог члана, местом промета услуга сматра се место где су услуге стварно пружене, ако се ради о услугама које се односе на присуствовање културним, уметничким, спортским, научним, образовним, забавним или сличним догађајима (сајмови, изложбе и др.), укључујући и помоћне услуге у вези са присуствовањем тим догађајима.
Према одредби члана 17. став 1. ЗПДВ, пореска основица (у даљем тексту: основица) код промета добара и услуга јесте износ накнаде (у новцу, стварима или услугама) коју обвезник прима или треба да прими за испоручена добра или пружене услугеод примаоца добара или услуга или трећег лица, укључујући субвенцијеи друга примања (у даљем тексту: субвенције), у коју није укључен ПДВ, ако овим законом није друкчије прописано.
Одредбом члана 17. став 4. тачка 2) ЗПДВ прописано је да основица не садржи износе које обвезник наплаћује у име и за рачун другог, ако те износе преноси лицу у чије име и за чији рачун је извршио наплату и ако су ти износи посебно евидентирани.
Одредбом члана 23. став 1. ЗПДВ прописано је да општа стопа ПДВ за опорезиви промет добара и услуга или увоз добара износи 20%.
ПДВ се не плаћа на промет услуга из области науке и са њима непосредно повезаног промета добара и услуга, од стране лица чија делатност није усмерена ка остваривању добити, а која су регистрована за ту делатност (члан 25. став 2. тачка 15) ЗПДВ).
Лицем чија делатност није усмерена ка остваривању добити, у смислу става 2. овог члана, сматра се лице које је основано од стране Републике, аутономне покрајине или јединице локалне самоуправе и чији је власник Република, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе у потпуности или у већинскoм делу (члан 25. став 4. ЗПДВ).
Одредбом члана 140. Правилника о порезу на додату вредност („Службени гласник РС”, бр. 37/21, 64/21, 127/21, 49/22, 59/22, 7/23, 15/23, 60/23, 96/23, 116/23, 29/24, 65/24, 73/24, 101/24 и 107/24) прописано је да се услугама, у смислу члана 25. став 2. тачка 15) Закона, сматрају услуге систематског стваралачког рада који се предузима ради откривања нових знања, с циљем подизања општег цивилизацијског нивоа друштва и коришћења тих знања у свим областима друштвеног развоја, које врше лица чија делатност није усмерена ка остваривању добити, а која су регистрована за ту делатност.
У складу са наведеним, местом промета услуга које се односе на присуствовање научним догађајима, укључујући и помоћне услуге у вези са присуствовањем тим догађајима, сматра се место где су услуге стварно пружене, независно од тога да ли се пружају пореском обвезнику или лицу које није порески обвезник у смислу члана 12. ЗПДВ. Према томе, када страно лице - Међународна економска асоцијација (IEA) пружа услуге које се односе на присуствовање конгресу, који треба да буде одржан у Београду 2026. године, реч је о услугама чијим се местом промета сматра Република Србија, а за које постоји обавеза обрачунавања ПДВ по пореској стопи од 20%. С тим у вези, с обзиром на то да за промет наведених услуга није прописано изузимање од обавезе одређивања пореског пуномоћника из члана 10а ЗПДВ, страно лице - Међународна економска асоцијација (IEA) дужна је да одреди пореског пуномоћника и да се евидентира за обавезу плаћања ПДВ у складу са ЗПДВ. У том случају, порески пуномоћник страног лица, између осталог, у име и за рачун тог страног лица обрачунава и плаћа ПДВ, независно од начина наплате накнаде – котизације за услуге присуствовање конгресу (непосредно од учесника или посредством другог лица). Међутим, ако страно лице - Међународна економска асоцијација (IEA) не одреди пореског пуномоћника и не евидентира се за обавезу плаћања ПДВ, а наплату накнаде – котизације за промет предметних услуга у име и за рачун страног лица – Међународне економске асоцијације (IEA) врши обвезник ПДВ - Савез економиста Србије, порески дужник за промет услуга присуствовања конгресу је обвезник ПДВ - Савез економиста Србије. Поред тога напомињемо, ако страно лице - Међународна економска асоцијација (IEA) одреди пореског пуномоћника и евидентира се за обавезу плаћања ПДВ у складу са ЗПДВ, а накнаду – котизацију у име и за рачун тог страног лица наплаћује обвезник ПДВ – Савез економиста Србије, у основицу за обрачунавање ПДВ за промет услуга обвезника ПДВ – Савеза економиста Србије не урачунавају се износи које обвезник ПДВ наплаћује у име и за рачун другог, ако те износе преноси лицу у чије име и за чији рачун је извршио наплату и ако су ти износи посебно евидентирани.
Са становишта примене Закона
о порезу на добит правних лица
Одредбом члана 1. став 3. Закона о порезу на добит правних лица („Службени гласник РСˮ, бр. 25/01, 80/02, 80/02-др. закон, 43/03, 84/04, 18/10, 101/11, 119/12, 47/13, 108/13, 68/14-др. закон, 142/14, 91/15-аутентично тумачење, 112/15, 113/17, 95/18, 86/19, 153/20, 118/21 и 94/24 - у даљем тексту: ЗПДПЛ), прописано је да је порески обвезник, у складу са овим законом, и друго правно лице које није основано ради остваривања добити, већ је у складу са законом основано ради постизања других циљева утврђених у његовим општим актима, ако остварује приходе продајом производа на тржишту или вршењем услуга уз накнаду (у даљем тексту: недобитна организација).
Недобитном организацијом из става 3. овог члана нарочито се сматрају: установа чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина, јединица локалне самоуправе; политичка организација; синдикална организација; комора; црква и верска заједница; удружење; фондација и задужбина (члан 1. став 4. ЗПДПЛ).
Сагласно наведеним законским нормама, Савез економиста Србије, са аспекта ЗПДПЛ, представља недобитну организацију која постаје обвезник пореза на добит правних лица уколико у пореском периоду оствари приходе продајом производа на тржишту или вршењем услуга уз накнаду.
Према томе, уколико Савез економиста Србије, као организација која није основана ради стицања добити, изврши (у име Међународне економске асоцијације - IEА) наплату котизације за учешће на конгресу који треба да буде одржан у Београду 2026. године, а након тога комплетан новчани износ (од наплаћених котизацијa), без задржавања било каквог дела, пренесе Међународној економској асоцијацији (IEА) за покриће њихових трошкова, износ котизација наплаћен на описани начин не представља приход Савеза економиста Србије који се опорезује у складу са ЗПДПЛ. (МФИН, бр. 003001824 2025 10520 004 000 011 004 од 25.08.2025. године)