logoЕлектронско
издање
  • Претрага
  • Часописи
logo
logo

Електронско издањеПривредни саветник

СЕФ ажурирање 3.14.0 (на ДЕМО окружењу система) и електронско обавештење примаоца о претходном порезу

На интернет страници еФактура (www.efaktura.gov.rs/) дана 15. августа 2025. године објављена је вест да је на ДЕМО окружењу система доступно СЕФ ажурирање 3.14.0. Ради се о следећим унапређењима и исправкама:

1. Уведен је нови модул – (електронско) Обавештење примаоца о претходном порезу;

2. Уведена је валидација датума промета при слању електронске фактуре (у наставку: ЕФ) путем апликативног програмског интерфејса (у наставку: АПИ);

3. Извршене су измене у валидацијама датума настанка ПДВ обавезе при слању ЕФ путем АПИ;

4. Уведена је валидација конзистентности обавезе обрачунавања ПДВ;

5. Уведене су додатне информације које се појављују на спољном приказу документа о измени основице у валути;

6. Уведена је нова лабела која се појављује на спољном приказу документа који се креира у тестном окружењу система;

7. Додата је нова метода на АПИ, и

8. Остале измене и исправке.

Очекује се да ова унапређења и исправке, о којима детаљније пишемо у наставку, буду ускоро имплементиране у продукционо окружење система.

1. Нови модул – (електронско) Обавештење примаоца о претходном порезу

1.1. Увод

Уведен је нови модул – Обавештење примаоца о претходном порезу, којим је омогућено креирање и достављање, преко СЕФ, обавештења (изјаве) примаоца о извршеној исправци одбитка претходног пореза, односно да претходни порез није ни коришћен. Он је обвезницима ПДВ (лицима која су се у СЕФ изјаснила да су обвезници ПДВ, у секцији „Подешавања“ → „Детаљи компаније“) доступан тренутно на ДЕМО окружењу СЕФ и очекујемо да ће ускоро бити доступан и на продукционом окружењу система.

Наведени модул резултат је жеље и потребе да се корисницима СЕФ, који су порески дужници – испоручиоци, у практичном смислу олакша примена – остваривање услова за смањење обрачунатог ПДВ из члана 21. став 3. и члана 44. Закона о порезу на додату вредност („Службени гласник РС“, бр. 84/04, … и 94/24 – у даљем тексту: ЗПДВ).

Наиме, у складу са чланом 21. став 3. тачка 3) ЗПДВ, у ситуацији када се основица накнадно смањи, обвезник ПДВ који је извршио промет добара и услуга другом обвезнику ПДВ, а који је порески дужник за тај промет у складу са овим законом, може да измени – смањи износ ПДВ ако, између осталог, поседује обавештење обвезника ПДВ којем је извршен промет да је то лице исправило одбитак претходног пореза, односно да обрачунати ПДВ није користило као претходни порез (тј. поседује обавештење примаоца о претходном порезу). Ово се примењује и у случају смањења аванса, тј. онда када аванс престане да се сматра авансом за промет, у потпуности или делимично.

Поред претходне ситуације, да би обвезник ПДВ могао да смањи износ обрачунатог ПДВ у ситуацији када је сторнирао рачун у којем је исказан ПДВ, један од обавезних услова, уколико је наведени рачун био издат другом обвезнику ПДВ, јесте и тај да поседује обавештење обвезника ПДВ да то лице ПДВ исказан у наведеном (сторнираном) рачуну није користило као претходни порез (тј. поседује обавештење примаоца о претходном порезу).

Према томе, наведено обавештење доставља прималац добара/услуга или уплатилац аванса испоручиоцу добара/услуга или примаоцу аванса у случају смањења основице за промет или у случају смањења аванса за будући промет. Такође, обавештење примаоца о претходном порезу доставља се и у случају сторнирања одређених докумената (фактуре за промет, авансне фактуре и документа о повећању). Циљ достављања обавештења примаоца о претходном порезу је омогућавање испоручиоцу добара и услуга, примаоцу аванса или издаваоцу одређених докумената која су сторнирана да умањи обрачунати ПДВ. Напомињемо да смо у вези са смањењем основице писали у ПС 14/2025, у чланку Издавање документа о смањењу од 1. јула 2025. године, док смо у вези са сторнирањем фактура, посматрано из угла пореског дужника – испоручиоца, писали у ПС 13/2025, у чланку Сторнирање електронских фактура када је порески дужник испоручилац добара, односно услуга – ПДВ аспекти и поступање у СЕФ и дали једну исправку у ПС 14/2025 у оквиру дела „Кратке информације“ – Исправка грешке у часопису Привредни саветник 13/2025.

До сада су се наведена обавештења достављала ван СЕФ, а увођењем овог модула у СЕФ, омогућава се њихово креирање и достављање преко СЕФ, што ће представљати велико олакшање.

Истичемо да је издавање и достављање овог обавештења преко СЕФ само могућност, тј. и даље се ова обавештења могу достављати ван СЕФ и она имају исти значај и употребну вредност као и обавештења креирана и достављена преко СЕФ. Прописима из области ПДВ није прописано да се наведено обавештење мора издати и доставити преко СЕФ, уколико је то технички омогућено, што значи да се и даље наведена обавештења могу издавати и достављати ван СЕФ.

Међутим, имајући у виду то да се увођењем наведеног модула у СЕФ значајно олакшава издавање и достављање обавештења примаоца (обвезника ПДВ) о претходном порезу, јер је реч о једноставном и временски ефикасном поступку, разумно је очекивати да ће се издавање и достављање наведених обавештења у највећој мери вршити преко СЕФ, нарочито имајући у виду то да је и примљена и дата обавештења могуће претраживати према одређеним параметрима, што значи да ће се наведена обавештења, такође, чувати у СЕФ.

У вези са увођењем новог модула у СЕФ – Обавештење примаоца о претходном порезу, Министарство финансија извршило је ажурирање Интерног техничког упутства (верзија од 15. августа 2025. године), а у вези са коришћењем новог модула објавило је 18. августа 2025. године одговарајуће Корисничко упутство, које је јавно доступно на следећој интернет страници:

www.efaktura.gov.rs/vest/8826/korisnicko-uputstvo-za-obavestenje-primaoca-o-prethodnom-porezu.php

Напомињемо да је чланом 22. став 3. Правилника о електронском фактурисању („Службени гласник РС“, бр. 47/23, … и 56/25) тренутно наведено да се, у случају смањења основице, обавештења обвезника ПДВ (којем је извршен промет добара и услуга) да је исправио одбитак претходног пореза, односно да обрачунати ПДВ није користио као претходни порез, не издаје преко СЕФ. У том смислу, имајући у виду функционалност новог модула у СЕФ, очекујемо измену наведеног правилника којом ће бити констатовано да се предметно обавештење може креирати и доставити преко СЕФ.

1.2. Сегменти (делови) новог модула

Нови модул, који је у моменту писања чланка доступан само на ДЕМО верзији СЕФ, налази се на главном менију корисничког интерфејса система и састоји се из два дела:

1. Листе датих обавештења о претходном порезу, и

2. Листе примљених обавештења о претходном порезу.

Наведени делови новог модула, приказани су у наставку.

Slika1

У оба случаја, ради се о листама које садрже прегледе обавештења која су издата и достављена преко СЕФ.

Део „Листа датих обавештења о претходном порезу“ садржи следеће податке: број обавештења, датум обавештења, ПИБ примаоца обавештења, назив примаоца обавештења, статус обавештења (нацрт, послато и грешка приликом слања) и износ ПДВ који је исправљен, односно није коришћен као претходни порез.

Slika 1 i Slika 2..pdf

Листу датих обавештења о претходном порезу могуће је претражити, тј. филтрирати према: броју обавештења, ПИБ-у, називу примаоца обавештења, статусу обавештења и датуму, односно периоду.

Давалац обавештења може преузети обавештење, које се чува у СЕФ и у ПДФ формату избором опције „Преузми ПДФ“.

Део „Листа примљених обавештења о претходном порезу“ садржи следеће податке: број обавештења, датум обавештења, ПИБ даваоца обавештења, назив даваоца обавештења и износ ПДВ који је исправљен, односно није коришћен као претходни порез.

Slika 3 i Slika 4..pdf

Листу примљених обавештења о претходном порезу могуће је претражити, тј. филтрирати према: броју обавештења, ПИБ-у, називу даваоца обавештења и периоду. Корисник приступа обавештењу о претходном порезу на основу одабира конкретне ставке са ове листе.

Примљено обавештење о претходном порезу, које се чува у СЕФ, може се преузети и у ПДФ формату избором опције „Преузми ПДФ“.

1.3. Креирање обавештења примаоца о претходном порезу

Креирање обавештења примаоца о претходном порезу преко СЕФ, обвезник ПДВ врши на један од следећа два начина:

1. Први начин – директно из дела „Листа датих обавештења о претходном порезу“ у оквиру новог модула, што је могуће користити како по основу докумената издатих преко СЕФ, тако и по основу оних издатих ван СЕФ, или

Slika 3 i Slika 4..pdf

2. Други начин – директно из одабраног документа о смањењу издатог претходно преко СЕФ, односно одабраног сторнираног документа издатог преко СЕФ (ЕФ за промет/аванс/повећање основице), који се налазе у секцији „Набавке“, која је једна од секција доступних на главном менију корисничког интерфејса система. У оквиру конкретног документа по основу којег се даје обавештење примаоца о претходном порезу, на дну корисничког интерфејса система бира се опција „Креирај обавештење о претходном порезу“.

Slika 5 i Slika 6.pdf

Свако обавештење примаоца о претходном порезу, без обзира на начин на који се креира преко СЕФ, садржи четири сегмента у оквиру којих се исказују одговарајући подаци. Ти сегменти су:

а) Општи подаци (о обавештењу),

б) Подаци о даваоцу и примаоцу обавештења,

ц) Подаци о повезаном документу, и

д) ПДВ који је исправљен/није коришћен као претходни порез.

Slika 5 i Slika 6.pdf

1.3.1.Сегмент: Општи подаци (о обавештењу)

У овом сегменту, исказују се подаци у три поља, и то:

1. Јединствени идентификатор обавештења – овај број је јединствен и додељује га СЕФ аутоматски након што обавештење примаоца о претходном порезу буде послато одређеном лицу, тј. када обавештење добије статус „Послато“. Пре тога, ово поље није видљиво лицу које креира обавештење;

2. Број обавештења – број који самостално додељује давалац обавештења о претходном порезу и који је касније приказан у листи датих обавештења (и према којем је могуће извршити претрагу у овој листи). Број обавештења мора бити јединствен. Уколико није додељен јединствени број, појављује се порука „Број обавештења већ постоји“. У том смислу, потребно је да сваки обвезник уреди начин нумерисања обавештења које креира, што може бити и постојећи начин, тј. начин на који је већ вршио нумерацију обавештења која је издавао ван СЕФ, и

3. Датум обавештења – датум када је обавештење примаоца послато, односно када је обавештењу додељен статус „Послато“ од стране СЕФ. Овај податак уписује се аутоматски (од стране СЕФ).

Slika 7 i Slika 8.pdf

1.3.2. Сегмент: Подаци о даваоцу и примаоцу обавештења

Овај сегмент садржи две целине, и то:

1. „Давалац обавештења“, у оквиру које се подаци о ПИБ-у, називу даваоца обавештења и адреси даваоца обавештења аутоматски исказују, и

2. „Прималац обавештења“, у оквиру које се исказују подаци о ПИБ-у, називу и адреси лица које прима обавештење. Лице које креира обавештење на Први начин (наведен у поднаслову 1.3) избор лица којем доставља обавештења врши самосталним уносом ПИБ-а, назива, или ЈБКЈС/ матичног броја тог лица у поље предвиђено за претрагу.

Slika 7 i Slika 8.pdf

Уколико су грешком унети подаци о погрешном лицу – примаоцу обавештења, корисник који креира обавештење може избрисати те податке коришћењем опције за брисање и потом унети исправне податке.

Ако лице (давалац обавештења) креира обавештење на Други начин (наведен у поднаслову 1.3), тада су подаци о примаоцу обавештења (ПИБ, назив и адреса) аутоматски попуњени у овом делу.

Slika 9.pdf

1.3.3. Сегмент: Подаци о повезаном документу

Начин исказивања података у овом сегменту зависиће од тога да ли се обавештење примаоца о претходном порезу креира на Први начин, или се креира на Други начин (основне напомене о ова два начина креирања обавештења дали смо на почетку поднаслова 1.3 овог чланка).

Уколико се креирање обавештења примаоца врши на Други начин, што значи директно из примљеног, преко СЕФ, документа о смањењу, односно примљеног (преко СЕФ) документа који је у статусу „Сторнирано“, тада се сви подаци у овом сегменту (сегмент „Подаци о повезаном документу“) исказују аутоматски од стране СЕФ.

У супротном, уколико се креирање обавештења примаоца врши на Први начин, што значи директно из дела „Листа датих обавештења о претходном порезу“ новог модула, онда лице, које креира наведено обавештење, у овом сегменту самостално исказује одређене податке, о чему пишемо у наставку.

 

Скрећемо пажњу на то да је у овом сегменту могуће исказати податке који се односе само на један документ о смањењу, односно само на један документ који је сторниран. Другим речима, није могуће креирати једно обавештење примаоца о претходном порезу које ће се односити на више докумената о смањењу, односно на више сторнираних докумената.

Примера ради, уколико је један добављач, обвезник ПДВ, сторнирао два рачуна издата истом лицу, такође обвезнику ПДВ, ово лице (прималац наведених рачуна) преко СЕФ по наведеном основу креира два документа примаоца о претходном порезу и доставља их добављачу.

Када се обавештење примаоца креира на Први начин, корисник на почетку бира једну од следеће две опције у оквиру поља „Документ издат преко СЕФ-а/ван СЕФ-а“:

1. „Документ издат преко СЕФ-а“, или

2. „Документ издат ван СЕФ-a“.

Slika 10 i 11.pdf

Уколико се обавештење примаоца о претходном порезу издаје по основу документа издатог преко СЕФ, онда се бира прва опција, док се у супротном бира друга опција, што значи да је наведену изјаву могуће креирати и доставити преко СЕФ и по основу докумената који су издати ван СЕФ.

Опција „Документ издат ван СЕФ-а“ користи се када је реч о документу о смањењу који се не издаје преко СЕФ. Она је применљива, нпр., у случају када не постоји обавеза издавања електронске фактуре у складу са чланом 3. став 2. Закона о електронском фактурисању („Службени гласник РС“, бр. 44/21, … и 94/24), издавања фискалних рачуна или уколико је издат рачун ван СЕФ за који постоји обавеза издавања преко СЕФ, а који по утврђеном пропусту, издавалац сторнира.

После претходног избора, без обзира на одабрану опцију, у наредном кораку, у оквиру поља „Основ обавештења“, означава се опција која упућује на то по којем основу се креира обавештење примаоца о претходном порезу. Врши се избор једне од следеће две опције:

1. „Документ о смањењу“, или

2. „Сторно“.

Slika 10 i 11.pdf

Уколико је реч о томе да се обавештење примаоца о претходном порезу креира по основу измене основице/аванса, што је у вези са применом члана 21. и 31. ЗПДВ, онда се бира опција „Документ о смањењу“. Уколико се обавештење примаоца о претходном порезу креира у вези са извршеним сторнирањем рачуна за промет, авансног рачуна или документа о повећању, што је повезано са применом члана 44. ЗПДВ, тада се бира опција „Сторно“.

У зависности од одабране опције, у наставку, у посебним поднасловима, дајемо одговарајуће информације.

1.3.3.1. Одабрана опција „Документ о смањењу“

Уколико је у претходном кораку назначено да се обавештење примаоца о претходном порезу креира по основу документа о смањењу, онда се појављује поље „Документ о смањењу“ у оквиру којег се наводи (бира опција) да ли је документ о смањењу везан за (појединачну) фактуру за промет, или авансну фактуру, или за све фактуре за промет издате у одређеном временском периоду. У том смислу, кориснику су на располагању опције приказане сликом у наставку.

Slika 12 i 13.pdf

Скрећемо пажњу на то да корисник може креирати обавештење о претходном порезу независно од:

a) статуса самог документа о смањењу у СЕФ (нова, прегледано, поново обавештени, сторнирано, прихваћено, одбијено), и

б) датума када је документ о смањењу издат (што значи да је обавештење примаоца могуће креирати и по основу раније издатих докумената о смањењу, примера ради, из јуна или јула месеца 2025. године).

После претходно одабране опције (једне од три), у пољу „Број документа о смањењу“, потребно је навести број документа о смањењу примљеног од добављача, обвезника ПДВ.

Slika 12 i 13.pdf

Корисник има могућност да одустане од изабраног документа, коришћењем опције за брисање. Након извршеног брисања, корисник може да унесе нови број документа о смањењу.

Уколико је документ о смањењу био издат преко СЕФ, навођењем броја тог документа у наведеном пољу, аутоматски ће, од стране СЕФ, бити креиран линк ка том документу о смањењу, као и извршен аутоматски унос података у преостала поља овог сегмента и то:

а) поље „Датум издавања документа о смањењу“, у случају да је претходно било назначено да се документ о смањењу односи на фактуру за промет, или авансну фактуру, односно

б) поље „Датум издавања документа о смањењу“, поље „Датум почетка временског периода“ и поље „Датум завршетка временског периода“, у случају да је претходно било назначено да се документ о смањењу односи на временски период у којем су издате фактуре за промет.

Међутим, уколико је документ о смањењу био издат ван СЕФ, што представља означену опцију у почетном делу овог сегмента, тада је потребно да корисник самостално, после навођења броја документа о смањењу, унесе и податке у преостала поља сегмента и то:

а) поље „Датум издавања документа о смањењу“, у случају да је претходно било назначено да се документ о смањењу односи на фактуру/рачун за промет, или авансну фактуру/авансни рачун, односно

б) поље „Датум издавања документа о смањењу“, поље „Датум почетка временског периода“ и поље „Датум завршетка временског периода“, у случају када је претходно било назначено да се документ о смањењу односи на временски период у којем су издате фактуре/рачуни за промет.

1.3.3.2. Одабрана опција „Сторно“

Уколико је у претходном кораку назначено да се обавештење примаоца о претходном порезу креира по основу извршеног сторнирања одговарајућег документа од стране његовог издаваоца (одабрана опција „Сторно“), онда се појављује поље „Сторно“ у оквиру кога се наводи (бира опција) да ли је реч о сторнирању фактуре за промет, или сторнирању авансне фактуре, или сторнирању документа о повећању. У том смислу, кориснику су на располагању опције приказане сликом у наставку.

Slika 14.pdf

Затим се, у следећем кораку, у пољу за број документа, наводи број документа који је сторниран од стране његовог издаваоца:

Slika 15.pdf

Корисник има могућност да одустане од изабраног документа, коришћењем опције за брисање. Након извршеног брисања, корисник може да унесе нови број документа који је сторниран од стране издаваоца.

Уколико је сторнирани документ био издат преко СЕФ, навођењем броја тог документа у наведеном пољу, аутоматски ће, од стране СЕФ, бити креиран линк ка том сторнираном документу, као и извршен аутоматски унос података у преостала поља овог сегмента и то:

а) поље „Датум издавања фактуре“ и „Датум сторнирања фактуре“, у случају да се ради о сторнираној фактури за промет, односно

б) поље „Датум издавања авансне фактуре“ и „Датум сторнирања авансне фактуре“, у случају да се ради о сторнираној фактури за аванс, односно

в) поље „Датум издавања документа о повећању“ и „Датум сторнирања документа о повећању“, у случају да се ради о сторнираном документу о повећању.

Међутим, уколико је сторнирани документ био издат ван СЕФ, што представља означену опцију у почетном делу овог сегмента, тада је потребно да корисник самостално, после навођења броја сторнираног документа, унесе и податке у преостала поља сегмента, и то:

а) поље „Датум издавања фактуре/рачуна за промет“ и „Датум сторнирања фактуре/рачуна за промет“, у случају да се ради о сторнираној фактури за промет која је била издата ван СЕФ, односно

б) поље „Датум издавања авансне фактуре/авансног рачуна“ и „Датум сторнирања авансне фактуре/авансног рачуна“, у случају да се ради о сторнираној фактури за аванс издатој ван СЕФ, односно

в) поље „Датум издавања документа о повећању“ и „Датум сторнирања документа о повећању“, у случају да се ради о сторнираном документу о повећању претходно издатом ван СЕФ.

Овде истичемо две битне ствари:

– обавештење примаоца о претходном порезу могуће је издати преко СЕФ само уколико је претходно извршено сторнирање одговарајућег документа (рачуна за промет, авансног рачуна, односно документа о повећању) од стране његовог издаваоца, и

– када се обавештење примаоца о претходном порезу креира и доставља преко СЕФ по основу извршеног сторнирања одговарајућег документа који је био издат ван СЕФ, потребно је да давалац обавештења самостално наведе датум сторнирања тог документа у последњем пољу сегмента „Подаци о повезаном документу“. Другим речима, поље које се односи на датум сторнирања одговарајућег документа представља обавезно поље обавештења примаоца и оно не може остати „празно“. Међутим, у пракси, даваоцу овог обавештења можда неће бити доступан податак када је издавалац одређеног документа извршио његово сторнирање. Такође, можда ће, услед грешке, давалац обавештења идентификовати или исказати погрешан датум сторнирања. Последично, на наведеном пољу обавештења примаоца о претходном порезу биће исказан податак који није тачан. Поставља се питање: да ли је такво обавештење примаоца исправно, односно да ли га порески дужник може искористити да умањи обрачунати ПДВ? Имајући у виду то да прописима из области ПДВ није прописано да обавештење примаоца о претходном порезу треба да садржи и податак када је документ, на основу којег се даје обавештење, сторниран, уколико лице које креира обавештење примаоца о претходном порезу не располаже податком о датуму када је издавалац одређеног документа (фактуре за промет, фактуре за аванс, документа о повећању) сторнирао тај документ, сматрамо да се у пољу резервисаном за исказивање датума сторнирања документа може навести и податак (датум) када је примљена информација да је наведени документ сторниран и да је тако обавештење примаоца о претходном порезу валидно (исправно) за примаоца тог обавештења. Свакако, пре оваквог поступања, лице које креира обавештење примаоца о претходном порезу треба да затражи информацију од издаваоца одређеног документа када је то лице извршило сторнирање тог документа и уколико је добије, да исту искористи приликом креирања наведеног обавештења.

1.3.4. Сегмент: ПДВ који је исправљен/није коришћен као претходни порез

У последњем сегменту обавештења примаоца о претходном порезу, исказује се (позитиван) износ ПДВ који је исправљен, односно који није коришћен као претходни порез (искључиво у динарима). Ово није аутоматско поље и потребно је водити рачуна о износу који се уписује, јер не постоји никакво ограничење.

Такође, у поље за Напомену, могу се унети евентуално потребне додатне информације (број ово поље могуће је унети највише 2.000 карактера).

Slika 16.pdf

1.3.5. Пример креирања обавештења примаоца о претходном порезу

У наставку приказујемо један пример креирања обавештења примаоца о претходном порезу преко СЕФ.

Пример

Предузеће „Привредник“ ДОО, Београд, обвезник ПДВ, грешком је дана 21. октобра 2025. године издало ЕФ бр. 2778/2025 за промет другом обвезнику ПДВ, предузећу „Саветник“ ДОО, Београд. На ЕФ наведен је датум промета 21.10.2025. године. На рачуну исказани су износ основице од 25.000 динара и износ ПДВ од 5.000 динара.

Грешка је одмах откривена и ЕФ је сторнирана истог дана (21.10.2025. године). Да би предузеће „Привредник“ могло да смањи обрачунати ПДВ, потребно је да, поред извршеног сторнирања овог рачуна, поседује и обавештење лица којем је грешком издало рачун, обвезника ПДВ, да то лице није користило претходни порез. То обавештење, број 004/25, предузеће „Саветник“ ДОО креирало је и доставило преко СЕФ предузећу „Привредник“ ДОО дана 26. октобра 2025. године.1 Изглед тог обавештења у корисничком интерфејсу СЕФ приказан је у наставку.

Slika 17 i 18.pdf

Slika 19 i 20.pdf

Јединствени идентификатор обавештења (у примеру: 340) је, како смо то раније навели, број који је СЕФ аутоматски доделио овом обавештењу онда када је оно успешно послато примаоцу обавештења преко СЕФ. Исти је случај и са датумом наведеним у пољу „Датум обавештења“ (у примеру: 26.10.2025.).

Наведено обавештење и његов давалац и његов прималац могу преузети у ПДФ формату бирањем опције „Преузми ПДФ“ која се налази на дну корисничког интерфејса система у делу који се односи на приказано обавештење. У наставку дајемо приказ обавештења примаоца о претходном порезу из овог примера, на основу преузетог ПДФ формата у СЕФ.

Slika 21.pdf

1.3.6. Сугестија

Како смо претходно и навели, обавештења примаоца о претходном порезу доступна су обвезницима ПДВ у оквиру новог модула на СЕФ.

Када се наведена обавештења креирају по основу докумената о смањењу издатих преко СЕФ, као и сторнираних докумената издатих преко СЕФ, креирају се линкови ка тим документима, на начин који смо раније објаснили.

Међутим, када се после креирања обавештења примаоца о претходном порезу, директно приступи у СЕФ документу о смањењу, или сторнираном документу, на корисничком интерфејсу СЕФ пропуштено је да се, у техничком смислу, направи нотификација (као и линк) да за тај документ постоји креирано и достављено обавештење примаоца о претходном порезу. Да је то било учињено, значајно би се обвезницима ПДВ олакшало праћење и повезивање документације.

Надамо се да ће се у СЕФ развити и ова функционалност, јер би користи од ње биле огромне.

1.4. Достављање обавештења примаоца о претходном порезу и статуси обавештења

Након уноса података у форму обавештења о претходном порезу, корисник има могућност да сачува тај документ (избором опције „Сачувај“) и да га пошаље (избором опције „Пошаљи“).

Давалац обавештења, у току уноса података, може одустати од креирања обавештења о претходном порезу. У том случају може користити опцију „Откажи“ или „Одбаци промене“.

Обавештењу примаоца о претходном порезу биће аутоматски додељен статус „Нацрт“ уколико је изабрана опција „Сачувај“. С обзиром на то да је реч о нацрту обавештења опретходном порезу, корисник може накнадно извршити измене података, одустати од унетихизмена, односно обрисати обавештење које је у статусу „Нацрт“.

Slika 22.pdf

Избором опције „Пошаљи“ обавештењу примаоца о претходном порезу додељује се статус „Послат“, а изузетно, у случају да је дошло до прекида рада система или дела система, додељује се статус „Грешка приликом слања“.

Наведени статуси приказују се само кориснику који шаље обавештење, не и примаоцу обавештења.

Обавештење примаоца о претходном порезу у статусу „Послато“ не може се мењати, тј. не може се сторнирати. Уколико се установи да обавештење примаоца о претходном порезу садржи грешку, не врши се поништавање послатог обавештења, већ се креира и шаље ново обавештење (којем је додељен нови број) са исправним подацима.

2. Валидација датума промета при слању ЕФ путем АПИ

Уведена је обавезност навођења Датума промета на фактури (тип документа 380, на путањи Invoice.Delivery.ActualDeliveryDate). У случају да се Датум промета не наведе, вратиће се порука грешке, са кодом грешке: InvoiceDeliveryDateMissing.

За друге типове докумената (авансна фактура, документ о смањењу и документ о повећању – типови докумената 381, 383 и 386) нема никакве измене.

3. Измене у валидацијама датума настанка ПДВ обавезе при слању ЕФ путем АПИ

Извршене су измене у валидацијама датума настанка ПДВ обавезепри слању ЕФ путем АПИ и то:

– за фактуру за промет уведено је ограничење да Датум промета не може бити каснији (већи) од датума издавања фактуре за промет;

– за документ о повећању уведено је ограничење да Датум повећања не може бити каснији (већи) од датума издавања документа о повећању;

– за документ о смањењу уведено је ограничење да Датум смањења не може бити каснији (већи) од датума издавања документа о смањењу, и

– за авансну фактуру уведено је ограничење да Датум (плаћања) аванса не може бити каснији (већи) од датума издавања авансног рачуна.

Иста ограничења постоје и када се ЕФ издаје преко корисничког интерфејса СЕФ, а која се огледају у томе да у пољу у којем се наводи датум настанка ПДВ обавезе није могуће изабрати датум који је каснији у односу на датум издавања ЕФ.

Примера ради, уколико се дана 26.8.2025. године издаје ЕФ по основу опорезивог промета, као датум промета у корисничком интерфејсу СЕФ није могуће изабрати датум који је каснији у односу на дан 26.8.2025. године (тј. поља у календару су недоступна), што је и приказано на слици у наставку.

Slika 23.pdf

4. Валидација конзистентности обавезе обрачуна ПДВ

Уведена је валидација конзистентности обавезе обрачуна ПДВ:

1. На корисничком интерфејсу СЕФ, при креирању фактуре, авансне фактуре или документа о повећању, уколико бар једна ставка документа има категорију S10 или S20, тада није могуће одабрати опцију „Не настаје обавеза обрачуна ПДВ“, тј. систем издаваоцу приказује следећу поруку:

Slika 24.pdf

При слању документа кроз АПИ у случају да бар једна ставка документа има S10 или S20 категорију, тада путања /Invoice/cac:InvoicePeriod/cbc:DescriptionCode мора да буде попуњена једном од дозвољених вредности (3, 35 и 432). У супротном, вратиће се порука о грешци;

2. У случају када корисник означи опцију „ПДВ се обрачунава“, али документ нема ниједну ставку са категоријом S10 или S20, вратиће се порука о грешци. Дакле, уколико је на документу означена опција да „ПДВ се обрачунава“, тада макар једна ставка на том документу мора бити са категоријом S10 или S20.

На корисничком интерфејсу СЕФ, приказује се следећа порука у наведеном случају:

Slika 25.pdf

Овде скрећемо пажњу на то да, у моменту док пишемо овај чланак, СЕФ у оквиру наведене поруке наводи да се опција назива „ПДВ се не обрачунава“, иако опција заправо носи назив „ПДВ се обрачунава“. У том смислу, није заправо могуће одабрати опцију „ПДВ се обрачунава“ уколико на документу није исказана најмање једна ставка са категоријом S10 или S20. Очекујемо да ће се овај ситан недостатак у тексту поруке у СЕФ ускоро отклонити.

5. Додатне информације које се појављују на спољном приказу документа о измени основице у валути

На спољном приказу Документа о смањењу у валути додат је податак о Укупном износу смањења.

Такође, на спољном приказу Документа о повећању у валути додат је податак о Укупном износу повећања.

6. Нова лабела која се појављује на спољном приказу документа који се креира у тестном окружењу система

На тестном окружењу СЕФ, у спољни приказ документа, додата је лабела која означава да је документ генерисан на тестном окружењу, што је приказано на слици у наставку.

Slika 26.pdf

7. Нова метода на АПИ

Додата је нова метода на АПИ (publicApi/purchase-invoice/overview) која враћа проширени скуп података за све улазне документе који су послати у задатом датумском опсегу. Метода враћа податке за максимално 31 дан применом следеће логике:

● ако је постављен само крајњи датум опсега (dateTo) – корисници добијају фактуре само за период од месец дана пре наведеног датума;

● ако је постављен само почетни датум опсега (dateFrom) – корисници добијају фактуре само за период од месец дана почевши од наведеног датума;

● ако се поставе оба датума, а период је дужи од месец дана – враћени резултат ће бити исти као да није постављен почетни датум (dateFrom), односно биће враћене фактуре за период од 31 дан пре крајњег датума (dateTo);

● ако се поставе оба датума, а период је до месец дана – као резултат биће враћене фактуре за тај период;

● ако није постављен ниједан датум – вратиће се фактуре само за период од последњих месец дана.

8. Остале измене и исправке

Остале измене и исправке огледају се у следећем:

1. При слању авансне фактуре кроз АПИ, спречено је додавање више „TaxSubtotal“ који припадају истој пореској категорији;

2. На корисничком интерфејсу омогућена је претрага Носиоца јавне набавке коришћењем ПИБ или ЈБКЈС;

3. Када се приликом креирања ЕФ на корисничком интерфејсу промени тип документа на „Авансна фактура“ датум плаћања биће постављен на тренутни датум;

4. Измењен је спољни приказ фактуре да поштује нови ред у напомени;

5. Измењена је порука о грешци при промени пореског периода ван дозвољеног периода измене у „Постављање новог пореског периода дозвољено је само током првог месеца сваког квартала“;

6. Измењена је порука о грешци при слању фактуре кроз АПИ ако није постављен датум промета у „Invoice delivery date is missing“;

7. Спречено је слање документа о смањењу кроз АПИ без навођења документа или периода на који се односи, и

8. Омогућено је преко АПИ слање документа о повећању и документа о смањењу који се референцирају на документ издат другом примаоцу.


  1. 1 У примеру је претпостављено да је до наведених датума нови модул постао доступан и на продукционом окружењу СЕФ